Menestyvä yritys laittaa aina asiakkaat etusijalle

Oman yrityksen perustaminen ei ole koskaan ollut helpompaa kuin mitä se on tänä päivänä. Monet perustavat yrityksen työllistääkseen itsensä ja päästäkseen tekemään sellaista työtä, joka on omaa sydäntä lähellä. Yrittäjän elämä ei aina ole helppoa eikä millään tavalla ruusuilla tanssimista, mutta pitkät päivät ovat sen kaiken vaivan arvoisia. Saat nauttia joustavasta aikataulusta ja voit tehdä joka päivä juuri sitä työtä, mikä tekee sinut onnelliseksi.

Yrityksen perustaminen on helppoa eikä sitä varten tarvitse täyttää turhan monia papereita. Jotta pääset alkuun yrityksen perustamisessa, sinulla pitää olla hyvä liikeidea ja oikea asenne. Kaikki muu onkin melkein vain kiinni paperitöistä. Vaikka yrityksen alkuun saattaminen on hyvin helppoa, sen menestymisprosessi on sitten ihan toinen juttu. 

Tässä artikkelissa katsomme, kuinka yrityksen saa menestymään ja mitä kaikkea se vaatii. Muutaman yksinkertaisen vinkin avulla voit varmistaa, että yrityksesi on mahdollisimman menestynyt.

Laita aina asiakkaat etusijalle

Jos olet joskus perehtynyt yrityksen pyörittämiseen, tiedät jo tutun mantran siitä, että asiakas on aina oikeassa. Vaikka näin ei kuitenkaan aina ole, yrittäjän tehtävä on silti laittaa asiakas aina etusijalle ja varmistaa, että he ovat tyytyväisiä. Loppujen lopuksi fakta on kuitenkin aina se, että liiketoimintaa ei ole ilman asiakkaita. Sen takia yrityksen menestyksen kannalta on tärkeää, että yrittäjä miettii, minkälaisia yrityksen ihanneasiakkaat ovat. 

Uutta tuotetta tai palvelua kehittäessä on jo tärkeää miettiä sitä, mitä asiakkaat haluavat ja kuinka heidät voi pitää tyytyväisenä. Kun tuote ja palvelu on räätälöity sellaiseksi, että se tuo asiakkaalle mahdollisimman paljon arvoa, asiakkaat ovat tyytyväisiä ja he palaavat yrityksesi ovista sisään yhä uudelleen. 

Loppujen lopuksi on aina helpompaa ja suoraviivaisempaa pitää olemassa olevat asiakkaat tyytyväisenä ja nauttia heidän toistuvasta asiakkuudestaan, kuin on hankkia uusia asiakkaita jatkuvasti. 

Hyödynnä ammattilaisten osaamista

Yrittäjän ei tarvitse olla mestari jokaisella yrittämisen osa-alueella. Sen sijaan yrittäjän kannattaa ennemmin ottaa hyöty irti muiden ammattilaisten osaamisesta. Yrittäjä menestyy parhaiten silloin, kun hän keskittyy ennen kaikkea omaan osaamiseensa. Muiden tärkeiden osa-alueiden pyörittämiseksi kannattaa esimerkiksi palkata konsultti, joka voi auttaa yrittäjää muissa asioissa. 

Konsultti voi esimerkiksi auttaa kasvattamaan yrityksen liikevaihtoa ja suunnittelemaan kassavirtaennusteita. Vaikka konsultin palkkaaminen voi vaikuttaa pienen yrityksen näkökulmasta suurelta kululta, konsultit kuitenkin ovat yleensä hintalappunsa arvoisia. He osaavat neuvoa siinä, kuinka yrittäjä voi viedä yritystä eteenpäin ja kasvattaa sitä. 

Yrittäjän kannattaa myös harkita ennemmin tilitoimiston palkkaamista omien kuittien ja muiden raha-asioiden hoitamiseen. Jokaisella yrittäjällä on nimittäin kirjanpitovelvollisuus, mikä voi olla paljon työtä etenkin jo kiireiselle yrittäjälle.

Oikeanlainen markkinointi on kaiken A ja O

Jotta yritys voi tavoittaa sellaisen asiakasryhmän, joka on hyödyllinen sen menestyksen kannalta, yrityksen täytyy panostaa oikeanlaiseen markkinointiin. Markkinointi pitää osata kohdentaa sopivaksi, jotta markkinoinnilla tavoitetaan yrityksen ihanneasiakas. Tänä päivänä markkinointikanavia on monia ja monesti yrittäjän pitää tehdä hieman taustatutkimusta parhaista markkinointikanavista. 

Netin kautta markkinoiminen on tänä päivänä suosituinta, sillä esimerkiksi sosiaalinen media sekä Google tavoittavat parhaassa tapauksessa miljoonia potentiaalisia asiakkaita. Googlen kautta yritykset voivat tavoittaa asiakkaita niin globaalisti kuin paikallisella tasolla ja esimerkiksi Googlen mainoksiin sijoittaminen voi olla yrittäjän menestyksen kannalta viisasta.

Aseta selkeät tavoitteet

Jokaisella menestyvällä yrityksellä on selkeitä tavoitteita. Yrittäjän kannattaa jakaa tavoitteet sekä lyhyen että pitkän tähtäimen tavoitteisiin. Lyhyen tähtäimen, pienemmän tavoitteet kannustavat jatkamaan päivittäistä yrittämistä ja ne antavat yrittäjälle inspiraatiota joka päivä. Ne on helpompi ja nopeampi saavuttaa ja ne voivat olla esimerkiksi päivittäisiä, viikoittaisia tai kuukausittaisia tavoitteita. 

Pitkän tähtäimen tavoitteet sen sijaan voivat olla esimerkiksi neljännesvuosittaisia tai vuosittaisia tavoitteita. Lyhyen tähtäimen tavoitteet on yleensä rakennettu niin, että ne tukevat lyhyen tähtäimen tavoitteita. Kun suunnitellut tavoitteet ovat selkeitä sekä sinulle että organisaatiollesi, päivittäinen työn tekeminen on mukavampaa ja helpompaa.

Pidä huoli omasta ja työntekijöiden hyvinvoinnista

Yrittäminen ei ole helppoa ja joskus päivät voivat venyä hyvin pitkiksi. Yrittäjältä vaaditaan paljon enemmän kuin vain tavallista työn tekemistä. Yrityksen päivittäiseen pyörittämiseen liittyvien asioiden lisäksi yrittäjä on vastuussa kirjanpidosta, inventaariosta, laskutuksesta ja muusta ylimääräisestä työstä. Joskus yrittäjän voi olla vaikea löytää omaa aikaa ja lomankin pitäminen on haastavaa. 

Tämä voi kuitenkin aiheuttaa sen, että yrittäjä palaa loppuun ja inspiraatio oman yrityksen pyörittämiseen vähenee. Siksi on tärkeää, että yrittäjä voi ottaa myös omaa aikaa ja pitää vapaapäiviä silloin tällöin. Vaikka oma yritys on yksi tärkeimpiä asioita yrittäjän elämässä, on tärkeää pitää myös rentoja päiviä, jolloin mieli saa levätä. Lomaa on kannattavaa pitää silloin tällöin.

Mikäli yrittäjä on siinä vaiheessa, että hän on voinut palkata työntekijöitä, myös heidän hyvinvoinnistaan huolehtiminen on tärkeää. Kun työntekijät ovat tyytyväisiä, levänneitä ja motivoituneita, heidän työn jälkensä on parempaa ja he tulevat innoissaan töihin. Yritys on paljon menestyneempi ja paremmalla mallilla.

Hyväksy virheet ja ota niistä opiksi

Yrittäjä joutuu tekemään päivittäin päätöksiä, jotka vaikuttavat yrityksen menestykseen. Toisinaan päätökset ovat pienempiä ja toisinaan suurempia. Aina päätös ei ole oikea ja virheitä sattuu. Vaikka virheiden tekeminen harmittaa etenkin silloin, jos se on tuonut lommon yrityksen liikevaihtoon, yrittäjän on opittava hyväksymään vihreet ja ottamaan niistä opiksi. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *