Mitä sinulle tarkoittaa sana bonus?

Ensimmäisen kerran kun itse kuulin sanan bonus, taisi olla kun isäni puhui jotain autonsa vakuutuksista, että kuinka paljon hänen bonuksensa olivat. Silloin bonus tarkoitti prosenttimäärää, minkä vakuutusyhtiö hyvitti vakuutusmaksuista niiden vuosien mukaisesti, kuinka kauan autolla oli ajettu ilman vakuutuskorvaustarvetta. Mitä paremmin ja turvallisemmin ajat ja onnistut liikenteessä, sitä vähemmän maksat vakuutusmaksuja.

Sittemmin sana bonus sai merkityksensä palkanmaksujen yhteydessä kun sain nuorena miehenä palkkaan tuotantobonusta eli kun firma oli tehnyt paremmin kuin tavoitteet, kaikki mukana olleet saivat tuotantobonusta eli lisää rahaa palkkaa. Bonus on siis jonkinlainen rahanarvoinen etu.

Bonukset ja nykyaika

Nykyisen asiakasomistajaohjelman kehittäminen aloitettiin 1980-luvun lopulla, jolloin ensimmäiset osuuskaupat (Osuuskauppa PeeÄssä, Osuuskauppa Keskimaa, Osuuskauppa KPO ja Turun Osuuskauppa) ottivat käyttöönsä Bonus-järjestelmän. Valtakunnalliseksi eli kaikki liiketoiminta-alueet ja alueosuuskaupat kattavaksi Bonus tuli vuonna 1994. Meillä on siis ollut ostoksiin perustuva bonusjärjestelmä S-kaupoissa nyt reilut 20 vuotta, ei siis kovin kauaa.

Netissä tuttuja ovat casino bonukset, jotka ovat tulleet koska markkinat vaativat jokaiselta toimijalta entistä parempaa työtä asiakkaitaan ja pelaajia kohtaan. Siinä missä kauppaliikkeet jakavat bonuksia koko ajan, riippuen kuinka paljolla ostat, internet kasinot antavat tämän bonuksen etukäteen, pääosin silloin kun uusia asiakas tekee ensirekisteröintinsä. Silloin voi joiltakin nettikasinoilta saada yli tuhatkin euroa bonusta, riippuen aina kylläkin myös siitä, kuinka paljon pelaaja laittaa kasinolla talletuksena. Molemmissa on sama idea, bonusta saa käytettyä rahaa vastaan.

Valitsetko sinä kaupan bonuksien takia?

Meillä on S-kaupat, K-kaupat, Lidl sekä yksityiset elintarvikekaupat, näin esimerkkeinä päivittäistavarakaupasta, josta voit käydä ostamassa sen maidon, leivän, lihan, vihannekset ja oluen. Osa näistä kaupoista mainostaa tuotteitaan täysin hintojen mukaisesti, ja osa välillä myös palveluitaan mainostaen. Mutta mikä ratkaisee missä kaupassa asioimme? Onko se bonus, vai henkilökunta, sijainti, aukiolojat, valikoima, hinnat? Uskoakseni useammat meistä käyttää eri ketjujen kauppoja vaihtelevasta, osittain seuraamme erikoistarjouksia, osittain kauppa vain sopii matkan varrelle ja toisaalta voi olla kyse siitä asiantuntevasta tai ystävällisesti kassasta. Joskus taasen epäystävällinen tai epäonnistunut palvelukokemus saa asiakkaan välttämään kauppaan aivan epäloogisin syin.

Kauppalehti teki viime vuonna eri kauppaliikkeiden bonuksien vertailun.

Sekä K- että S-ryhmässä ostohyvitystä maksetaan enimmillään viisi prosenttia kuukausiostoista. Keskimääräinen bonus S-ryhmässä oli 3,5 prosenttia vuonna 2016. Kauppalehden tutkimuksessa S-ryhmä oli paras bonusmaksaja, joskin ryhmän bonuksien maksaminen pieneni vuonna 2017 ensimmäistä kertaa bonuksien historiassa.

Kauppojen hintavertailusta

Kauppalehden hintavertailussa on mukana yhdeksän ruokakaupan ketjua. S- ja K-kauppojen lisäksi vertailussa ovat Lidl, Stockmann sekä Kokkolan Halpa-Halli. Lidlillä ja Halpa-Hallilla ei ole kanta-asiakasohjelmaa. Tämän vertailun perusteella edullisen kauppa olisi Lidl, jolla ei ole bonusjärjestelmää..

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *